23948sdkhjf

Coop skyder stor prognose-nedgang ned

Trods fokus på lønsomhed forventer Coop vækst de kommende år, siger informationsdirektør Jens Juul Nielsen. Topchef melder om lille fremgang.

Udsigterne for momentum på dagligvaremarkedet er ikke just gode for Coop, hvis man skal tro den nye femårsprognose fra Retail Institute Scandinavia. 

Her forventer viden- og analysehuset nemlig, at den økonomisk kriseramte dagligvarekoncern vil tabe 3,2 procentpoint i markedsandel, der i 2029 vil falde til 24,8 pct.

Dagligvaremarkedet vil ellers vokse med fem mia. kr. til 136 mia. kr. inkl. nonfoodsalg de næste fem år, men det er en vækst, der dribler uden om Coops fire kæder.  

I samme periode spår Retail Institute Scandinavia en nedgang i Coop-butikker på 77 fordelt på 47 i 365discount, 15 i SuperBrugsen og 15 i Brugsen. 

På Coops hovedkontor i Albertslund deler man ikke ligefrem den forventning. 

- Selv om vores primære fokus er at skabe lønsomhed, så forventer vi også at skabe vækst i de kommende år. Derfor kommer prognosens bud på udviklingen i vores markedsandel ikke til at blive til virkelighed, efter vores opfattelse, siger informationsdirektør Jens Juul Nielsen til Dagligvarehandlen.dk.

- Vi aner naturligvis ikke, om Coops ledelse pludselig hiver en masterplan frem fra skuffen, og hvad den byder på, men vores prognose er den mest realistiske scenarie med den viden, vi har, siger direktør i Retail Institute Scandinavia Dorte Wimmer, da hun præsenterer prognosen 'Kampen om Kurven i dagligvarehandlen 2029' foran publikum i salen i Center for Ledelse på Østerbro. 

Topchef melder om fremgang

Et tab på 3,2 pct. af et totalt dagligvaremarked inkl. nonfood på 136 mia. kr. repræsentere en værdi på over 4 mia. kr. Samlet set havde Coop Danmark og brugsforeningerne en omsætning på 46,6 mia. kr. i 2023. 

Coops topchef Thor Skov Jørgensen har på et nyligt afholdt efterårsmøde i Aalborg overfor regionens brugsforeninger fortalt, at udviklingen går den rigtige vej for Coop med en lille fremgang på toplinjen og avancen fra august og frem til slutningen af oktober.

Ifølge Thor Skov Jørgensen tjener Coop mere på varerne, ligesom man har mindre svind og kassationer. 

- 2024-regnskabet lander også med et underskud på driften, selvfølgelig. Men vi har som sagt gang i et langt sejt træk - og vi er i gang med at løfte både kundeoplevelse og vores resultater, og det er faktisk godt gået så kort tid efter det nye ejerskab, sagde Thor Skov Jørgensen ifølge mediet Butikslederen, der var med til mødet. 

Sceneskift 

For 10 år siden var Coop klart største aktør på det danske dagligvaremarked med en markedsandel omkring 36 pct., mens Salling Group var nummer to.

For ca. syv år siden skete der et sceneskift. Det var især en konsekvens af, at Salling Group købte massivt op af lukkede Kiwi-butikker, som med succes blev konverteret til Netto, mens Coop samtidig valgte at lukke mange butikker i blandt andet Fakta og Irma.

Coop måtte endda afgive Kvickly i Storcenter Randers til Salling Group, der dermed fik sin længeventet drøm om en Bilka i Danmarks sjettestørste by til at blive til virkelighed.      

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.111